torsdag 2 oktober 2014

KAPITEL TRE OCH FYRA (LYCKA OCH FÖRÄLDRASKAP) I BOKEN "ALL IN"

Dagens diskussion centerad på kaptel tre och fyra i boken (All In). I kapitel tre (Lycka) diskuterade vi vad lycka betyder för Emma och de olika sätt hon gick på jakt efter den.

Hun skrev: " Det som gör en människa lycklig gör någon annan rentiv olycklig. I mitt driv att prestera har jag upplevt en viss lycka. Så har i afterhand förstår jag att den inte var äkte. De var aldrig något varakligt tillstånd. För det är det lycka handlar om för mig. Att oppleva den där tillfredsställelsen under en längre period"

Enligt min mening, tror jag att Emma är lika vanligt som någon annan människa kan vara. Vi alla har mål, och ibland det utmaningarna om hur vi ska uppnå våra mål får oss att tro mindre på oss själva.

I kapitel fyra (föräldraskap) talade Emma om ansvar på ett helt annat sätt än de sätt hon talade om det i första, andra och tredje capitlen i boken.

Her skrev hun "Jag minns att jag månger gånger önskade att Olivia var en kråvande babis. Jag ville kunna skylla mina känslor på att jag aldrig fick sova eller att jag ständigt var utsliten"

Min intryck om henne efter att ha läst de två första kapitlen i boken är att Emma är den som tar ansvar även för de situationer hon var så maktlösa att kunna ändra. Det slår mig att läsa i det har kapitlet om det samma kvinna som vill bära världens fel i sitt lilla axel, här önskar sig att kunde göra det annorlunda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar