fredag 17 oktober 2014

KAPITEL FEM ( BALANS ) OCH SEX ( FÖRÄNDRING ) I BOKEN " ALL IN "

Veckans litteraturdiskussion centrerades på kapitel fem ( Balans ) och sex ( Förändring ) av boken" All In " . Diskussionen var lika produktiv som den var intressant.

I Balans diskuterade vi de olika insatser som Emma har gjort för att försöka övervinna de utmaningar som stod i hennes väg mellan där hon var och där hon behövde vara.

 Ett exempel för hennes ansträngningar är när hon sade " Jag prioriterade bort alla andra människor ur mitt liv och tänkte bara på mig själv. Jag trodde den fokuseringen skulle hjälpa mig i min satsning. Jag kunde inte se att relationer kunde göra mig till en bättre simmare" (s. 72 )

 Ut ifrån min praktiska erfarenhet tror jag att hitta rätt balans är beroende på individer och de utmaningar de går igenom. Det som fungerar för en person vill kanske inte fungera för den andra. Jag hittade min balans genom att offra mina personliga principer för lyckan av min familj.

I ( Förändring ) talade Emma om hur långt "aktion/ handling" och "ord" egentligen är från varandra.  sade hon " Jag hade skadat mig själv så mycket att den dagen jag till slut verkligen på djupet förstod att jag måste vända mitt liv för att överlever, kändes det som ett omöjligt uppdrag. Steget från där jag befann mig då till där jag ville vara kändes så långt att jag var nära på att ge upp innan jag hade börjat ". (s 88 )

Det är mycket intressant att notera hur villig hon var att lägga sina ord i praktiken även om det var hård för henne. Detta visar att hon egentligen ville bli en bättre person för sig själv, sin familj och vänner. Men viktigast är att det visar att Emma verkligen ÄLSKAR SIG SJÄLV.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar