onsdag 5 november 2014

SKA SVENSKA SKOLAN INFÖRA SKOLUNIFORM?

Jag kommer från ett vestafrikanska land där det är en gammel tradition att skolebarn vara klädd i skoluniform. Tänken bakom detta är att det går en lång väg att överbrygga skillnaden i statusen bland skolebarn när de är i skolan. Det är lätt att förstå eftersom den status gapet i samhället i mitt hemland är mycket brett.

Mitt fråga om skoluniform i svensk skolan är, kan det finna något positivt utbildning skillnad med skoluniform i svenska skolan? Ja, jag tror att om alla skolbarn klädd sig på samma sätt i skolan, det kommer att hjälpa deras koncentration i klassen. Å andra sidan, tror jag inte att skoluniform kommer att göra någon skillnad på hur en skola barn koncentreras i klassen.

Jag tror att hur en skol barn klär sig i skolan påverker hans eller hennes koncentration i klassen eftersom i barnets sinne, om barnan som sitter bredvid honom i klassen har bättre klädda än den han eller hon har på sig, tänken på detta medan i klassen kan påverker hur mycket han eller hon koncentrerar sig.

Men å andra sidan, utom att det finns någon vetenskap studie som backar upp detta tänken, jag kan inte vara säker på hur mycket en skola barns koncentration kan påverkas av det sätt han eller hon klär på sig. Utbildningsmöjligheter i Sverige är lika och prisvårt för alla,  klass och status skillnaden är nästen oberfintlig i det här samhället. Enlight min mening, tror jag att ett barns koncentration i skolan beror till stor del på hur intressant barnet tycker om diskussionsämnen.

Samanfattningsvis ser jag inte behovet av skoluniform i Svenska skolan eftersom det inte finns någon positivt utbildning skillnad den kan göra i skolan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar