torsdag 6 november 2014

UPPGIFT

Skulle jag kunna byta religion?       (skriven av svs olga garzon)





För den flesta människor i världen religion kommer med kulturen och den geografiska platsen som man är föddes. I mitt hemland Colombia idag 89% av befolkning är katolska, 10.8% är protestanter och 0.2% är frikyrkor. Katolska religion i Colombia har sin upprinnelse från den spanska koloni före ut 1800 talet. Eftersom var i Colombia obligatorisk på alla skolor att undervisa katolska religion kurs. Men från den nya konstitution om 1991 var en mandat att religion kunde inte vara obligatorisk nå mer för alla befolkning och fri religion kunde vara en väl för varje person. Det är förbjuda att ha katolska religion kurs i skolor nu i landet. I min familj är Katolska religion som gäller i grunden. Mina föräldrar-föräldrar var katolska d.v.s att alla min familj växte upp under katolska religion som en del att kulturen. Nu kommer mer och mer olika religioner i landet och Colombianer började att byta sin kyrka och sin religion till exempel är det många som har blivit evangelister, mormoner, hinduer, muslimer, buddister, mm.   

Jag hade själv prova att byta kyrka nån gång i mitt liv. Jag hade en vän som var evangelist och ville att jag komma med han till sin kyrka. Jag hade inte problem med det. Jag gick dit och lärde mig lite om deras regler med efter några dager uppfattade jag att jag inte hade intresse för deras sätt om mässa och regler. Det som jag tycker om från katoliker är att man kan välja tiden att gå till kyrkan för att be, fundera, tid att vara ensam och har nån spirituell kommunikation med sin egen troende. Man skulle gå till kyrkan varje söndag men det är också en frihet att välja för varje person. 


I Sverige finns några katolska kyrkor och också här i Luleå, men, det närmastes kyrka till mitt hus är den Svenska kyrka. Det är en protestant kyrka, men deras mässa och den frihet för att välja att vara i kyrkan är likadan som katolska kyrkan. Jag brukar att gå dit för att be och träffa folk. Jag gillar att vara på svenska kyrka och alltid ha en trevlig tid hos dem att ja kan tänka mitt själv att byta kyrkan från katolska till svenska kyrkan. I alla fall svenska kyrka är Kristus kyrkan och grunden kommer från den katolska kyrka. 

Andra religioner jag har varit nyfiken för att lära mig är hindu och buddist. Jag tror att deras troende om livet är intressant, men det tror inte jag att jag skulle kunna byta min religion p.g.a jag känner mig trygg och mår bra med min egen kommunikation med gud.   




Ja
Nej
Rubriken är en fråga som man kan svara ja eller nej på? Eller en fråga med två sidor?


x

Inledningen- Berättar den som skriver bakgrunden till sitt intresse för frågan?

x
Presenteras frågan och dess två sidor?


x
Ja-sidan/ena sidan – Markeras sidan med nytt stycke?

x
Får vi veta att det är ja-sidan som diskuteras i första meningen?

x
Motiverar skribenten (den som skrivit texten) varför han eller hon svarar ja på frågan?

x
Ges det exempel för att tydliggöra motiveringen?
x

Nej-sidan/andra sidan – Markeras nej-sidan med nytt stycke?

x
Får vi veta att det är nej-sidan som diskuteras i första meningen?


x
Motiverar skribenten (den som skrivit texten) varför han eller hon svarar ja på frågan?
x

Ges det exempel för att tydliggöra motiveringen?
x

Slutsats summering – Markeras med nytt stycke?

x
Är slutsatsen tydligt formulerad?

x
Kommer du fram till samma sak genom att läsa texten?

x

Vad är bra med din kompis text? 
Jag tycker att  hon har gjort ett bra jobb på att informera och berätter om Colombiska historie med Katolska kyrka och även de förändringar som har skett i ländet.

Var den intressant att läsa? 
Det är ett intressant text att läsa eftersom man lära sig mycker om kristendom i Colombia genom att läsa texet, även om jag personligen inte tycker att det uppfyller kriterierna för ett diskuterande text.

Vad kan han eller hon jobba vidare med? 
Jag tror att hon behöver jobba med hur hon presenterar sin inledning och slutsatsen. En diskuterande text måste omfatta ställa frågor och kort introducera ditt åsikt och varför det bli så. Tilslut måste man också velga sida.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar